BERLIN <3

Jahh, har ikke fått somla meg til å skrive noe om Berlin turen enda, så here it comes!
Men veit ikke helt hva jeg skal skrive siden det skjedde så jævlig mye rart!  : P

Ja, kan da begynne med at vi stod opp tidlig på lørdags morgen, for bussen fra skolen gikk nemlig 9.00
og jaggumæ dro den akk 9.00 også  ;P
Så var det bare å se fram til ca 13 timer med busskjøring!
Vi skulle nemlig ned til Trelleborg i Sverige, og ta ferja derfra og over til Rostock i Tyskland...
Jaja, klasse 10 C kjørte med Påls turbusser der sjøføren også merkelig nok het Pål  ;P
Vi plukket opp reiseleder Susanne på Vormsund, og derfra bar turen nedover i sydligere strøk  xD

Pål var veldig snill, og spørte om vi ville stoppe en times tid på et senter rett innafor svenskegrensa, noe selfølgelig ikke vi hadde noe imot  :P
Fikk ikke handla noe der akk, måtte jo spare (selv om jeg angrer på at jeg ikke kjøpte meg en genser der som liksom kosta 800 kr :P )  mænmæn!
Lise måtte selfølgelig lage hitlerbart på Jenny!!!  (neeei, jeg er ikke slem  :P)
Der etter gikk turen videre mot middagstid, der vi skulle spise på en eller annen veikro i Sverige, så mye følger jeg med liksom!  :P
Vi fikk servert kjøttboller...  ÆSJOGFYSJ!!! det er IKKE spiselig  ; - )

BTW, Lise leste spansk på turen  :P
Alyssa snakker spansk, og hadde med seg en sånn bok greie, som jeg begynte å lese i, ikke at jeg skjønte noe av det jeg snakka om, men det spiller ingen rolle, Alyssa sa jeg var flink så  ;P
Jaja, turen bar da videre ned mot Trelleborg, siste stopp før natta!
Det ble vel egentlig ganske mye venting der nede før vi fikk kjøre inn om bord på båten, men det gikk!
På båten fikk vi "kveldsmat!"  Nattmat som jeg kaller det  :P
Og vi fikk spaghetti og kjøttsaus!   Noe jeg heller ikke liker!   Heldig med den dagen må jeg si!
Det ble en del vandring rundt på båten før leggetid, og vi hadde det kjempe fun ^^,

Jaja! Så var det tid for litt soving!!!  For vi skulle nemlig opp ved 5 tia morgenen etter   -__-
Da ble vi selføgelig vekt av sånn høytalerdrit som leser opp en hel masse drit på 3 forskjellige språk elns  :P
Var ikke helt våken, men trur det var tysk, svensk og engelsk  xD
Alltid like kjedelig det uansett  xD

Etter mye om og men fikk jeg da kara meg ut av senga, og inn på badet!
Skulle nemlig dusje litt  :P
Klokka var jo liksom bare 5, så det skulle jo bare mangle   xD

Kvart over 6 skulle vi være i bussen, der alle var TRØTTE!!!
+ at faren til Marcus hadde lagt igjen lommeboka si i vinduskarmen i lugaren, så da måtte guiden vår inn og hente den  xD  Så da tok det litt tid, men det passet egentlig ypperlig for vi skulle spise den matpakka vi hadde fått utdelt, siden vi ikke spiste frokost på båten!   men det funka fett, selv om det var en ynkelig tørr baguett lingnende greie  :P

Trur vel alle sov på bussen en times tid, utenom meg, merkelig nok  :P
Jaja, men nå kom vi nermere og nermere Berlin, det ble vel 1 stopp til før vi var framme, men det er deilig å stoppe litt i blandt også  xD
Da var det tid for en liten buss-sightseeing rundt om i Berlin!
Veeeeldig mye fint å se, det var det virkelig!  :P
Etter sightseeingen stoppa vi ved et kjent monument, Lise ikke husker (eller aldri giddi å hørt hva heter) så her kommer et bilde, du veit sikker hva og hvor det er? Og kanskje navn ?  xD

130420081581
der ja  :P
Vi gikk rundt ei stønn!
Eller la meg heller si, vi fikk 5 timer med fritid som vi ikke hadde trengt, for alt var jo stengt, utenom spisestedene liksom, og da er 5 timer litt mye!
Etterpå skulle vi besøke muren og de tinga der  :P  Med en fredssermonie i et forsoningskapell (Der Linnea og Enya leste dikt)!

Så var det innskjekking på hotell, noe som skulle bli bra, før vi skulle ut og spise!
yeeey

Så var det tid for dag 3 :D
Dagen jeg hadde gledet meg mest til!
Nemlig besøk på hard rock cafe, og shoppingtime  :D

KJØPTE MASSE FINT  :P

Så var det Stasi-fengselet neste, noe jeg ikke har så lyst til å fortelle om (så gøy var det ikke :P)
Resten av dagen var fritid og hotel :P

Så var det dag 4, altså dagen for hjemreise og besøk av konsentrasjonsleirene  :/
Først var det å pakke, spise frokost, og rett i Bussen, for da skulle vi hjem, eller innom noen leirer først, men så skulle vi hjemover!
Første stop for dagen var i Sachenhausen!
Ikke så koselig, men faktisk ikke sååå fælt som jeg hadde trodd (men så klarer man ikke helt å sette seg inn i saken da!)
Fikk vite litt om leiren, og fikk en god oversikt over noe av leiren!
Vi hadde også en liten minnestund, der Solveig leste dikt, Lars Erik sang en sang, også var det tid for å legge på roser og lys ved minnestenen!

Så bar turen videre mot Ravensbrück.
 Der vi først skulle spise middag, før besøking av leiren
Som faktisk var enda bedre (på en måte) for mye var gjort om til museum (noe jeg syntes var litt dårlig)
Det ekleste var tåresjøen, og da vi plutselig vi fikk vite at vi hadde drivd å tatt bilder av en massegrav, der det var planta masse roser oppå!
DET VAR ILLE !
Så skulle vi ha en minnestund, med nedleggelse av roser på sjøen !  Egentlig veldig fint!

SÅ BAR TUREN MOT FERJA!  :P
Veeeeeeeeldig fin båt, og det ble veldig koselig utover kvelden!
Så var det en del timer til med buss, før vi var så nærme at vi kunne skimte Kongsvinger  :P

Ja, det var et lite sammendrag av Berlin turen!
Veldig dårlig, men dere gidder uansett ikke lese hvis det blir for langt, så da spiller det ingen rolle! :P
bajbaj!

BTW:  BILDER KOMMER NÅR BLOGGEN IKKE ER FUCKA  :P!